جمعه ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ | Fri 17 May 2024
    برای اطلاع از تعرفه هزینه تبلیغات در باشگاه خبری فراساحل با ما تماس بگیرید
    جهت انتشار رایگان اخبار فعالیت های شرکت خودتان در حوزه صنعت فراساحل با ما تماس بگیرید
    باشگاه خبری فراساحل؛ مرجع تخصصی انتشار اخبار صنعت فراساحل ایران و جهان
Breaking News
سرخط اخبار سه شنبه ۲۹ تیر ۱۳۹۵ ، ساعت ۰۸:۳۵:۱۷

در بندر آکتائو:
کشتی راشا با کمک کشتیرانی دریای خزر شناور سازی شد

باشگاه خبری فراساحل: مالک کشتی راشا گفت: کشتی راشا 1 متعلق به کشتیرانی دلتا مارین خزر با تلاش مالک و همیاری کشتیرانی دریای خزر شناور سازی شد. به گزارش باشگاه خبری فراساحل و به نقل از مانا شهرام مقدم گفت: کشتی راشا که به دلیل خطا و بی مسئولیتی پرسنل آن با 1400 تن کالای صادراتی در ورودی بندر آکتائو به گل نشسته بود با تلاش نماینده اعزامی شرکت دلتا مارین خزر و با همیاری و استفاده از تجارب متخصصین و مدیریت شرکت کشتیرانی دریای خزر شناور سازی و به بندرانزلی بازگشت.


مالک کشتی راشا1 با اشاره به بی تعهدی کاپیتان این کشتی خاطر نشان کرد: با توجه به اینکه این افراد به استناد سوابق دریانوردی انتخاب می شوند و همچنین کاپیتان مذکور سی سال سابقه کار در یک شرکت معتبر در جنوب کشور را داشته و تائید اشتغال ایشان در مدارک دریانوردی گواه این امر بوده است اما پرسنل کشتی‌ها شاغل در دریای خزر نسبت به شناورهایی که به دست آنها سپرده شده است، تعهدی ندارند. وی افزود: در روز حادثه تمامی شناورها به علت هوای طوفانی منطقه را ترک کردند اما کاپیتان این کشتی با توجه با وجود اخطار پنج سیستم هشدار دهنده مبنی بر کم شدن عمق آب و برخورد با خشکی، به دلیل اینکه آنتن تلفن همراه خود را از دست ندهد متوجه وخامت اوضاع نشد و کشتی به گل نشست.


مقدم با اشاره به اینکه این اتفاق در لنگرگاه آکتائو رخ داده است عنوان کرد: کشتی باری راشا حامل 1400 تن بار صادراتی از ایران و در نوبت ورود به بندر آکتائو بوده است که تنها به علت عدم توجه و احساس مسئولیت کاپیتان ایرانی در آبهای خزر دچار سانحه شد .مالک کشتی راشا 1 با بیان مشکلات این بخش در حوزه دریای خزر گفت: تعداد شناورهای ایرانی که در دریای خزر فعالیت می‌کنند به 40 فروند نمی‌رسد که از این تعداد 24 شناور در مالکیت کشتیرانی دریای خزر و تعدادی دیگر در مالکیت بخش خصوصی است. لذا بخش خصوصی با تمامی مشکلات از جمله رکود بازار، عدم وجود بار، نرخ بالای سوخت که مبنای آن جلوگیری از قاچاق سوخت بوده است، دست وپنجه نرم می‌کنند.


وی در این باره ادامه داد: با مساعدت سازمان بنادر و دریانوردی استان گیلان در اولین روز حادثه با ارسال ایمیلی به مدیریت این سازمان طرح مشکل شد که وی با پاسخ فوری خود مبنی بر اینکه ما در آن منطقه امکانات امدادرسانی نداریم اما هر نوع حمایت دیپلماتیک و هماهنگی‌های لازم را به عمل خواهیم آورد ما را همراهی کردند که این پاسخ سبب ایجاد بارقه امید و انگیزه برای این شرکت شد تا مصمم تر به کارخود ادامه دهدکه در نهایت توانستیم با صرف هزینه بالا و استفاده از امکانات محلی کشتی را سبک سازی و کالاها را سالم به صاحبان کالا تحویل دهیم.


مقدم درباره کمک و همراهی کشتیرانی دریای خزر نیز تصریح کرد: در قزاقستان هماهنگی بین شرکت‌های امدادرسان به سهولت امکان پذیر نیست مگر اینکه مالک کشتی و یا نماینده آن بر این فرایند آشنایی داشته باشند. با اعزام نماینده این شرکت و همچنین حضور نماینده شرکت کشتیرانی دریای خزر در آکتائو و نگاه ویژه مدیر عامل شرکت کشتیرانی دریای خزر که نجات ناوگان دارای پرچم جمهوری اسلامی را در هنگام بحران در راس مسائل قرار می‌دهند سبب شد بتوانیم بعد از سبک سازی و شناورسازی کشتی را به سمت بندرانزلی اعزام کنیم.


مالک کشتی راشا با بیان پرداخت ده درصدی به سازمان پایانه و راهداری بابت حمایت از ناوگان ایرانی اظهار داشت: درحال حاضر بر اساس نرخ سازمان پایانه، چنانچه کالایی توسط ناوگان خارجی از بنادر آکتائو، ترکمن باشی، باکو و آستاراخان به بنادر شمالی حمل شود تعرفه‌های متفاوتی وجود دارد که مبنای محاسبه جهت صدور مجوز ترخیص از سوی سازمان پایانه و راهداری است، به عنوان مثال تعرفه حمل کالا از بندر آکتائو 15 دلار است که مبنای اخذ 10درصد توسط سازمان پایانه قرار می‌گیرد و منجر به صدور مجوز می‌شود اما این نرخ مشمول ناوگان داخلی نمی‌شود چراکه به واسطه رکود موجود، فقدان بار و با توجه به اینکه ناوگان ایرانی ممکن است تا یک ماه در لنگرگاه‌های بنادر خارجی در انتظار بارگیری باشند اما کرایه حمل بین هفت و نیم الی هشت دلار است.


وی با توجه به امکانات بنادر جنوبی عنوان کرد: از سوی دیگر امکانات بنادر شمالی بر خلاف بنادر جنوبی است در بنادر جنوب کشتی ها می‌توانند در مکان‌های امن همچون خورها پهلو بگیرند و به بندر ورود نکنند اما در بنادر شمال حتی اگر سفر و بارگیری نداشته باشند می بایست وارد بندر شوند که با هزینه های بسیار زیادی ازجمله هزینه های بندری، حضور پرسنل در کشتی بر اساس قانون و ... همراه است.


وی نسبت به راه حل پیشنهادی عنوان کرد: در جلسات بازرگانی، تجارت و حمل و نقل دریایی که از سوی نهادها حاکمیتی برگزار می‌شود از بخش خصوصی دعوت و یا نظرخواهی بعمل نمی آید. اما در این میان می توان از مدیریت شرکت کشتیرانی دریای خزر که به عنوان دارنده بزرگترین ناوگان تجاری در دریای خزر است درخواست کرد که به عنوان نماینده و حامی این بخش از اتاق بازرگانی و وزارت صنعت و معادن در خواست کند تا مقرراتی را وضع کنند تا بر اساس آن بازرگانان ایرانی موظف شوند کالای خود را برای حمل به کشتی های ایرانی تحویل دهند و از سوی دیگر نیز شرایط و تقابل در بنادر حاشیه دریای خزر برای ناوگان ایرانی به همان گونه باشد که در بنادر شمالی برای ناوگان آذری، قزاقی، ترکمنی و روسی است .



  کد خبر : 1956
  ارتباط با سردبیر : info@opc.ir
 

توجه :

در زمینه‌ انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است :
  • لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • «OPC» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • «OPC» از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.
اظهار نظر در خصوص این خبر :